Cubnet & Scoutnet – Luxemburg 2018

Anul acesta, în perioada 29 noiembrie – 2 decembrie, Luxemburg a fost gazda întâlnirii reprezentanților echipelor de programe pentru lupișori și temerari, membri din diferite organizații sau asociații din Regiunea Europeană. Scopul acestei întâlniri a fost acela de a crea un cadru propice pentru crearea unor legături între organizații și schimbul de informații.

Din partea ONCR am participat subsemnații, Alexandru “Super G” Grigore și Andreea Ioana Flostoiu, în poziția de participanți, iar Diana Slabu și Adrian Șuhanea ca facilitatori.

Au fost 3 zile interesante, pline de prezentări, sesiuni de lucru și discuții, plus un tur ghidat prin Luxemburg.

Am încercat să interacționăm cu cât mai mulți oameni pentru a prelua din experiența lor și pentru a o aplica ulterior, pe cât posibil, în interiorul organizației.

Prima sesiune la care am participat a fost despre trendurile din educație, unde am identificat și dezbătut 10 dintre cele mai importante și cu un impact mare în educația din Regiunea Europeană.

Cele 10 trenduri sunt:

  • Cu cât mai devreme cu atât mai bine – Este vorba despre conceptul care susține că cu cât un copil are contact cu procesele de învățare de la o vârstă mai fragedă, cu atât este mai bine
  • Absolvirea nu este finalul procesului de învățare
  • Literatura digitală – Acest trend studiază transformarea literaturii scrise în literatură digitală pentru a ajunge la noile generații de cititori
  • Oamenii nu sunt singurii care învață – Inteligențele artificiale sunt din ce în ce mai prezente și sunt în plin proces de învățare ca și noi
  • De la standardizare la personalizare – Transformarea procesului de învățare și adaptarea lui la nevoile celui care învață
  • From silos to mash-up – De la învățământul formal la învățământul interdisciplinar
  • O multitudine de noi jucători în domeniul învățământului – Apariția unor surse de învățare care vin în completarea sistemul formal de învățământ
  • Tranziția între sistemul formal și piața muncii, deficitară sau uneori chiar întreruptă – În momentul actual sistemul formal de învățământ nu îți mai garantează accesul la un loc de muncă în domeniul studiat
  • Literatura media, pericol? – Acest trend analizează riscurile de informare eronată privind anumite aspecte ale societății și cum pot fi ele prevenite
  • Creșterea competiție globale pentru universități – Chiar dacă primele universități din lume au fost înființate în Europa, în acest moment alte contra-candidate de pe alte continente au câștigat teren.

A urmat apoi sesiunea de prezentări, care a avut ca temă programele pentru lupișori și temerari din organizațiile și asociațiile participante, unde fiecare și-a prezentat programul pentru beneficiari având în vedere cadrul simbolic, vârsta beneficiarilor, implicarea părinților, sistemul de progres, materiale suport etc.

După prezentările reprezentaților pentru ramura de lupi am rămas cu următoarele idei:

  • Implicarea părinților înaintea implicării copiilor – Este o inițiativă prin care părinții sunt atrași în activități ca voluntari adulți și abia apoi sunt aduși și copii lor. Statistica spune că astfel retenția este mult mai mare în ambele sectoare de vârstă.
  • Existența unui element vizual comun pentru lider și ramura cu care lucrează, de exemplu aceeași culoare a cămășii
  • Introducerea lui Shanti ca personaj, lângă Mowgli
  • Crearea unor materiale atractive atât pentru beneficiari, cât și pentru lideri
  • Folosirea feedback-ului de la beneficiari în procesul de revizuire a pedagogiei
  • Implicarea în comunitate axată pe o temă cadru timp de 1-2 ani
  • Existența ramurii de castori, 6-8 ani, ca o pregătire pentru lupi
  • Unele asociații sau organizații au renunțat la Cartea Junglei și folosesc alte povești și personaje drept cadru simbolic

După prezentările reprezentaților pentru ramura de temerari am rămas cu următoarele idei:

  • Majoritatea asociațiilor și organizațiilor lucrează la revizuirea cadrului simbolic și a pedagogiei la temerari
  • Se lucrează la implicarea părinților, tot mai multe organizații vorbesc de “family scouting”
  • Majoritatea cadrelor simbolice sunt axate pe dezvoltare în două direcții: dezvoltarea aptitudinilor și dezvoltarea personală prin obiective și proiecte personale.
  • Am identificat nevoia de a exista un caiet/jurnal pentru temerari
  • A început să se pună accent pe youth empowerment, temerarii având libertatea de a-și alege propriile activități și lucrează pe proiecte.
  • Am discutat de implicarea în comunitate și despre cât de important este să învățăm temerarii să identifice nevoile comunității lor și să se implice activ.

Am avut parte de vizita Ministrului Educației din Luxemburg, fost cercetaș, care ne-a vorbit despre facilitarea procesului de implicare activă și de alegere conștientă încă de la vârste fragede. El ne-a povestit cum statisticile arătau existența unei creșteri alarmante a consumului de mâncare de tip “junk food” în rândurile copiilor. Soluția găsită de ei a fost să limiteze opțiunile alimentare din cantinele din sistemul formal de învățământ doar la opțiuni sănătoase și cu valori nutritive necesare unei creșteri normale. După un an de la inițierea acestui program, rezultatele arată că situația s-a remediat și arată o scădere notabilă a consumului de “junk food” în rândul copiilor. Practic soluția a constat în crearea unei senzații de alegere din niște opțiuni atent selectate în prealabil, lucru care responsabilizează copilul și îi oferă senzația de participare activă și că a ales singur ce urmează să mănânce.

O parte din materialele prezentate în sesiuni le găsiți aici, împreună cu o parte din materialele pe care celelalte organizații sau asociații le-au împărtășit cu noi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *